top of page

– Sammen skal vi redusere utstyrspress og klimautslipp i skiidretten

Rottefella og Good Sports har funnet hverandre i kampen mot overforbruk av sportsutstyr. Nå slår de kreftene sammen for å utvikle en ny løsning som gjør det enkelt for skiklubber å levere langrennsutstyr som en tjeneste – med ombruk inkludert.


Er lei av bruk og kast: Torstein Myklebostad i Rottefella tar grep for å gjøre ombruk av langrennski bra, billig og bærekraftig. Foto: Rottefella.



Rottefella er en av de mest ikoniske merkevarene i Norge. I snart 100 år har de produsert skibindinger av høy kvalitet, designet for et langt liv.


– Den tekniske levetiden til bindingene er ofte lenger enn skienes. Problemet er at de færreste tenker på å de- og remontere dem før skiene kastes. Dermed går bindingene i søpla sammen med skiene, og våre produkter får ufortjent kort levetid, sier Torstein Myklebostad, administrerende direktør i Rottefella.

Rottefella har lenge sett behovet for å redusere unødig bruk og kast av skiutstyr – og har lett etter en modell som gjør det mulig å legge til rette for ombruk på en enklere måte enn før. Som etablert virksomhet har Rottefella aktivt søkt etter nye tanker fra det norske oppstartsmiljøet.


– Som utstyrsprodusent i en tradisjonell verdikjede er det en krevende øvelse å ta steget over i en sirkulær økonomi. For å lykkes må vi tenke nytt om både kundeleveranser, forretningsmodeller og verdikjeder. Derfor har det vært viktig for oss med innspill fra de mest fremoverlente miljøene på bærekraftig innovasjon, sier Myklebostad.


Det løsnet da Rottefella møtte Switch Labs før sommeren. Som spesialister på sirkulærøkonomi og bærekraft hadde Switch Labs og teknologiselskapet Moshpit allerede testet ut en løsning for ombruk av fotballutstyr. Sammen hadde de startet Good Sports, som har en ambisjon om å utvikle konkurransedyktige ombruksløsninger for sportstutstyr.

– Den kombinasjonen av praktiske erfaringer og unik teknologi som vi fant hos gjengen som stod bak Good Sports var gull verdt. Det har gjort veien kort fra første samtale til lansering av vår første pilot for ombruk av skiutstyr for barn som går på langrenn, sier Myklebostad.





I løpet av noen intense høstmåneder har Rottefella etablert et partnerskap med Good Sports og nå jobber de tett med Switch Labs og Moshpit for å utvikle konsept, forretningsmodell og digital løsning.


Ombruk som førstevalg: – Sammen med idrettslagene selv har vi en unik mulighet til å gjøre ombruk bedre, billigere og mer bærekraftig enn forbruk, sier Preben Carlsen.



– Vi kan mye om sirkulærøkonomi, teknologi og kundevennlige ombruksprosesser, men det var først da vi ble kjent med Rottefella vi forsto hvor stort potensialet er for å utvikle bedre løsninger for alle som går på ski, sier Preben Carlsen, daglig leder i Switch Labs.


Carlsen har mange års erfaring som rådgiver for flere av Norges største virksomheter og mener Rottefella har knukket noen viktige koder for hvordan etablerte aktører kan skape ny verdi ved å jobbe på lag med oppstartsbedrifter.


– Det eneste som alltid er konstant i oppstartsverden er at startups alltid har for lite tid og penger. Det er ofte et vanskelig utgangspunkt for å lykkes med partnerskap med etablerte virksomheter. De har naturligvis behov for forankring i egen organisasjon, planlegging og utrulling som sees i sammenheng med andre produkter og tjenester – og det tar ofte lengre tid, enn en startup har til rådighet, sier Carlsen.


Han mener det hører til sjeldenhetene at et partnerskap mellom en etablert virksomhet og en startup ender opp med en markedsklar løsning på bare tre måneder. – Rottefella har vist at det er mulig å snu seg rundt og jobbe på lag med startups for å finne nye løsninger på kort tid. Det er utrolig inspirerende, for vi hadde aldri klart å lage en så god løsning på egen hånd. Rottefellas unike spisskompetanse, nettverk og kundetilgang har vært avgjørende for utviklingen av den sirkulære løsningen vi nå skal teste ut gjennom vinteren.


brand-good-sports-white_2x.png
bottom of page