I Good Sports jobber vi for å utvikle en inkluderende og bærekraftig barneidrett.
I Norge kjøper vi sportsutstyr for over 21 milliarder kroner i året. Det enorme forbruket har store konsekvenser for miljøet, men fører også til et utstyrspress som gjør at mange ikke har råd til å delta i idretten. Resultatet er et mindre inkluderende samfunn og et lavere aktivitetsnivå som går på folkehelsa løs.
For å snu den negative utviklingen har vi i Good Sports utviklet en helt ny løsning som gjør det enkelt å ombruke sportsutstyr for barn. I samarbeid med idrettslag tilbyr vi et abonnement på alt barna trenger av sportsutstyr, så det blir enklere, rimeligere og mer bærekraftig å trene.
Vi som har startet Good Sports har mange års erfaring med å utvikle løsninger som setter standarden for en moderne ombruksøkonomi. Vi har testet ut mye, lært enda mer og utviklet innovasjonsmetodikk, teknologi, produkter og tjenester for å levere attraktive ombruksløsninger.
​
Vi har allerede pilotert en løsning for fotballutstyr, men for å sikre skalering og bærekraftig økonomi har vi valgt ombruk av skiutstyr som vårt første satsingsområde.
For å lykkes har vi fått med oss en av Norges mest ikoniske merkevarer på laget. Rottefella har produsert skibindinger i nesten 100 år. Produktene holder høy kvalitet og er designet for lang levetid, men blir i realiteten kastet hver gang vi bytter ski. Derfor har Rottefella engasjert seg i arbeidet med å utvikle en ombruksløsning – som ikke bare forlenger levetiden til bindingene, men håndterer alt du trenger av utstyr for å få en god skiopplevelse – med ombruk inkludert i leveransen.
Sammen har vi utviklet en sirkulær abonnementsløsning for skiutstyr, designet spesielt for idrettslag. Vi begynner med langrenn for barn og unge, men planlegger å vokse i både alder og skigrener etter hvert.
Løsningen er utviklet på en moderne teknologi-stack som er designet spesielt for å levere på kravene som stilles når økonomien går sirkulært.
Fremfor å bygge en egen merkevare hjelper vi idrettslagene selv med å bli mer relevante overfor sine medlemmer. Derfor har leveres ombruksløsningene for sportsutstyr som "white label"-løsninger som enkelt kan integreres i idrettslagets digitale kanaler og visuelle profil.
​
På den måten kan vi sammen levere ombruksbaserte løsninger for sportsutstyr som er enklere, rimeligere og mer bærekraftige enn de alternativene som finnes i dagens forbruksbaserte økonomi.
Teamet i
Good Sports
Good Sports ble startet av en gjeng som brenner for å utvikle en inkluderende og bærekraftig idrett. Siden 2018 har vi jobbet med å utvikle nyskapende ombruksløsninger. Nå har turen kommet til sportsbransjen.